Finanční „vzdě-lovení“ na základních školách

Již od roku 2006 vláda České republiky pracuje na Finančním vzdělávání veřejnosti. Realizace projektu probíhá ve spolupráci s mnoha společnostmi, nicméně jaký je skutečný cíl tohoto vzdělávání?

Roku 2010 společnost OVB Allfinanz, a.s. ve spolupráci s Ministerstev Školství Mládeže a Tělovýchovy realizuje projekt finančního vzdělávání. Oficiální cíl projektu je finanční osvěta a zvýšení finanční gramotnosti na základních a středních školách. Po nedávných zkušenostech z letošního roku se však ukazuje, že reálný cíl je naprosto odlišný.

Obrátil se na mě nejmenovaný pán s informacemi a fotografiemi z realizovaného projektu na základní škole ve Zlínském kraji. Společnost OVB Allfinanz, a.s. zde byla během druhého pololetí roku 2017 pověřena k proškolení finanční gramotnosti. Podle dostupných materiálů, výstupem této akce mělo být porozumění otázkám ze světa financí, pochopení toku peněz, hospodaření domácností a další užitečné informace do života. Samotná myšlenka je chvályhodná, ale samotná realita je k pláči. Na obrázku níže můžete vidět, co bylo zadáno žákům na prvním stupni základní školy jakožto domácí úloha. Děti měly spojit své přání a potřeby s finančními produkty.

finanční gramotnost, domácí úkol

Přání a potřeby žáků prvního stupně

Dle společnosti OVB Allfinanz, typickými přáními a potřebami žáků prvního stupně jsou například příprava peněz na bydlení, jak si pořídit auto, finanční příprava na stáří nebo zabránění výdajům při úrazu. Jakožto vystudovaný pedagog bych zde poprosil … zeptejte se dětí, co si skutečně přejí a co potřebují!

Ač se seznam přání a potřeb může zdát úsměvný, s vedlejším soupisem finančních produktů je to už horší. Většina z uvedených se skládá z úvěrů a pojištění, které jsou typické pro portfolio společnosti OVB Allfinanz: životní pojištění, úrazové pojištění, pojištění právní ochrany, úvěry na bydlení, apod. Děti zpravidla touží po novém mobilním telefonu, značkovém oblečení nebo počítačových hrách. Musím se tedy ptát, který z nabízených produktů či metod jim dopomůže k těmto snům?

Skutečný cíl projektu

Jaký je tedy hlavní smysl tohoto finančního proškolení? Nabízejí se dvě možnosti. První je, že společnost OVB Allfinanz uvažuje již do budoucna a vychovává si budoucí klienty, kterým touto cestou, již na základní škole, podprahově vnucuje své produkty. Druhou možností je pak cílená kampaň na rodiče žáků.

Na základě informací a pořízených fotografií se druhá možnost jeví jako pravděpodobnější. Totiž pracovní list s již zmíněnými přáními a potřebami byl zadán jakožto domácí úloha. Samotnou třešničkou na dortu je pak věta z letáčku, který předcházel samotnému projektu a její zvýrazněná část: „Vážení rodiče, na hodiny finanční gramotnosti navazují vždy „domácí úkoly“, které dětem upevní hravou formou získané informace - prosím pomozte dětem s jejich vypracováním“.

leták k fin. proškolení

Jak tedy uchopit finanční gramotnost a celkově vzdělávání?

Věřím, že žákům, studentům, ale i široké veřejnosti je žádoucí umožnit vzdělávání, které reflektuje potřeby současného života. Nicméně musím se ptát, copak to nejde svobodně, bez manipulace a cílené kampaně? Umožněme rodičům a žákům možnost svobodné volby tak, aby si sami zvolili, jak a s pomocí koho se budou vzdělávat!

Autor: Jiří Šebek | neděle 11.6.2017 10:13 | karma článku: 22,53 | přečteno: 661x
  • Další články autora

Jiří Šebek

Kdy začít s hraním tenisu?

24.2.2020 v 7:14 | Karma: 7,49

Jiří Šebek

GDPR - řešit nebo neřešit

21.11.2017 v 7:07 | Karma: 15,78

Jiří Šebek

Vraťme svobodu do školství

26.6.2017 v 7:24 | Karma: 35,70